Vedtægter
Opdateret april 2012
§ 1 Navn og
Område Foreningens
navn er "Grundejerforeningen Tunehaverne afd. 2 ". Dens område er
de i deklaration, lyst den 28.08.1978 omhandlende
ejendomme matr.nr.
11tæ, 11tø, 11ua, 11ub, 11up, 11uq,
11ur, 11uc, 11ud, 11ue, 11uf, 11us, 11ut, 11uu, 11uv, 11ux, 11uy, 11uz, 11uæ,
11ve, 11vd, 11vc, 11vb, 11va, 11uø, 11ul, 11um, 11un, 11uo, 11ug, 11uh, 11ui
og 11uk, alle Tune by, Tune (jvf. kortbilag). Foreningens hjemsted er i Greve
Kommune.
§ 2 Medlemmer,
medlemspligt og medlemsret
Alle ejere af grunde indenfor det i
§ 1 angivne område har ret og pligt til at være medlem af
grundejerforeningen.
Ophører et medlem af
grundejerforeningen at være ejer af en af de omhandlende parceller,
bortfalder medlemsretten, og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på
refusion af kontingent eller udbetaling af andel i foreningens formue.
Medlemspligten for ejere af
ovennævnte parceller indtræder samtidig med erhvervelsen, uanset på
hvilke måde denne finder sted, og indtrædende medlemmer erholder ved
indtræden anpartsvis ret til foreningens formue.
Meddelelse om ejendommens
overdragelse og dermed følgende udtræden for sælger og indtræden for køberen
skal senest 14 dage efter handlens indgåelse fremsendes til foreningen.
Medlemsskabet er først effektivt, når kontingentet er betalt. Et indtrædende
medlem, der erhverver en ejendom, hvor sælger er i kontingentrestance eller i
restance med ydelser og bidrag til foreningen, er pligtig at udrede det
skyldige beløb og hæfter solidarisk med sælger for de parcellen påhvilende
forpligtigelser og får først de med medlemsskabet følgende rettigheder, når
restancen er udlignet.
§ 3 Formål
Grundejerforeningens formål er at
varetage medlemmernes, eventuelt grupper af medlemmers, fælles
grundejerinteresser, herunder at forestå de ved den i § 1 nævnte lokalplan
fastlagte opgaver med hensyn til anlæg og vedligeholdelse af veje og stier,
anlæg og vedligeholdelse af fællesarealer mv.
§ 4 Hæftelse
Medlemmerne hæfter i forhold til
tredjemand ikke personligt for foreningens forpligtelser, med mindre
generalforsamlingen på den for vedtægtsændringer foreskrevne måde vedtager
solidarisk eller anden hæftelse for enkelte, konkret angivne forpligtelser
vedrørende anlæg og vedligeholdelse af veje og stier, p-pladser og
fællesarealer, samt formål iht. lokalplanerne.
Den solidariske hæftelse kan dog
ikke overstige det dobbelte af den enkelte parcels forholdsmæssige andel i
lånebeløbene. Såfremt medlemmerne i medfør af bestemmelserne om den
solidariske hæftelse må indfri andre medlemmers andele helt eller delvis, har
ret til at få de således erlagte beløb, herunder renter og omkostninger, godtgjort
af foreningen, hvis bestyrelse i så fald kan udskrive ekstra kontingent til
dækning af refusionsbeløbene.
Foreningens refusionspligt er
betinget af, at modtageren transporterer foreningen sit regreskrav med de
medlemmer, der ikke har betalt deres andel.
En generalforsamlings vedtagelse af
medlemmernes solidariske hæftelse skal godkendes af Greve Byråd.
I forhold til foreningen hæfter
medlemmerne pro rata pr. parcel, hvilket også skal gælde for tab, som
foreningen har på enkelte medlemmer.
§ 5 Kontingent og
restancer
Kontingent
/ Takstblad fastsættes af generalforsamlingen for et år ad gangen på grundlag
af et af generalforsamlingen godkendt budget. Såfremt et medlem jfr. § 1
deltager i min. 1 arbejdssøndag pr. år, nedsættes kontingentet med en
arbejdssøndagsreduktion jfr. takstblad.
Der betales kontingent for hver
parcel, et medlem er ejer af. Er et medlem i mere end en måneds
restance til foreningen fremsendes 1. rykkerskrivelse. Er denne ikke betalt
inden 30 dage fremsendes 2. rykkerskrivelse dels som almindeligt og som
anbefalet brev. Til dækning heraf pålignes et gebyr for alle rykkere, som for
øjeblikket udgør kr. 100 pr. gang. Gebyrets størrelse kan ændres af
generalforsamlingen med simpelt flertal. Er restancen ikke betalt inden 14
dage efter udsendelsen af 2. rykkerskrivelse, overgives sagen til retslig
inkasso. Ved retslig inkasso tillægges restancen alle de omkostninger, der
er forbundet hermed.
§ 6 Renholdelse
Medlemmerne er pligtige til stedse
at holde grundene fri for ukrudt. En fuldstændig rensning for ukrudt skal
være gennemført inden hvert års 15. juni. Oplag af materialer og affald
skal holdes på egen grund. Herfra gælder dog den kommunale
storskraldsordning.
§ 7
Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens
øverste myndighed. Kun den kan vedtage, ændre eller ophæve vedtægterne, jvf.
dog § 10, sidste stykke.
Den ordinære generalforsamling
afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
Generalforsamlingen skal afholdes i
Greve kommune. Indkaldelse til såvel ordinære som ekstraordinære
generalforsamlinger sker ved brev med mindst 21 dages varsel. Sammen med
indkaldelsen til den årlige ordinære generalforsamling det reviderede
regnskab for det forløbne år skal medfølge.
Forslag fra medlemmer, der ønskes
behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen ihænde mindst 14 dage
før afholdelsen af generalforsamlingen.
Dagsordenen med den fulde ordlyd af
eventuelle forslag fra medlemmerne og bestyrelsen udsendes til medlemmerne
skriftlig mindst 7 dage inden afholdelse af generalforsamlingen.
Generalforsamlinger og møder
sammenkaldes af bestyrelsen.
Generalforsamlingen ledes af en
dirigent, der vælges af forsamlingen. Dirigenten må ikke være
bestyrelsesmedlem eller revisor i foreningen. Dagsordenen skal indeholde
meddelelse om, hvilke emner der vil være at behandle, og på
generalforsamlinger og ekstraordinære generalforsamlinger kan kun træffes
afgørelser vedrørende emner, der er i den medlemmerne meddelte dagsorden.
§ 8 Ekstraordinære
generalforsamlinger Ekstraordinær
generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte skønne det formålstjenligt,
eller når mindst 5 af foreningens medlemmer (lig med 5 parceller) fremsætter
ønske herom og samtidig nærmere angiver, hvilke emner der ønskes behandlet.
Bestyrelsen er forpligtet til senest 28 dage herefter at indkalde til den
ekstraordinære generalforsamling med angivelse af de til forhandling
fremsatte emner. Der kan kun tages beslutning i de på dagsordenen optagne
sager.
§ 9 Dagsorden
For den ordinære generalforsamling
skal følgende punkter indgå i dagsordenen:
1. Valg af dirigent.
2. Beretning fra bestyrelsen om foreningens
virksomhed i det forløbne år.
3. Forelæggelse af det reviderede
regnskab til godkendelse.
4. Forslag fra bestyrelsen
(forslagene anføres i den fulde ordlyd)
5. Forslag fra medlemmerne
(forslagene anføres i den fulde ordlyd)
6. Forelæggelse af budget for det
kommende regnskabsår til godkendelse,
herunder fastsættelse af kontingent.
7. Valg af medlemmer til
bestyrelsen.
8. Valg af 2 suppleanter til
bestyrelsen.
9. Valg af 2 revisorer og 1
revisorsuppleant.
10. Eventuelt.
Under eventuelt kan der ikke sættes
forslag under afstemning.
Forslag fra medlemmerne eller sager,
der af medlemmerne ønskes behandlet på ordinære generalforsamlinger, skal
skriftligt tilsendes bestyrelsen og være denne ihænde senest 14 dage før
generalforsamlingen.
§ 10 Stemmeret og
vedtægtsændring
Alle valg og beslutninger om
almindeligt foreliggende sager afgøres ved simpelt flertal. Hver parcel har 2
stemmer, ingen kan have mere end 10 stemmer. Afstemninger kan ske ved
håndsoprækning. Dog skal afstemninger ske skriftligt, når 25 % af de
tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer kræver skriftlig afstemning.
Medlemmer kan lade sig repræsentere
på generalforsamlinger ved fuldmagt. Ingen fuldmagtshaver kan repræsentere
mere end 10 stemmer. Til vedtagelse af vedtægtsændringer kræves, at mindst
halvdelen af medlemmerne er til stede og afgiver stemme, og at beslutningen
tages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Blanke stemmer regnes som ikke
afgivne.
Er det foreskrevne antal medlemmer
ikke tilstede, indkaldes inden en måned med mindst 21 dages varsel en ny
generalforsamling, på hvilken der uden hensyn til de mødendes antal kan tages
gyldig beslutning, såfremt 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer for
forslaget. Enhver ændring af vedtægter skal for at være gyldig godkendes af
Greve kommune.
Medlemmer der er i restance med
kontingent mister sin stemmeret og valgbarhed indtil restancen med påløbne
omkostninger er betalt.
§ 11 Referat &
Protokol
Referat fra generalforsamlingen
bl.a. indeholdende vedtagne beslutninger og behandlede sager indføres i
foreningens forhandlingsprotokol, der underskrives af dirigenten og de
tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Kopi af referat tilsendes alle
medlemmerne senest 1 måned efter generalforsamlingen.
§ 12 Beslutningens
ikrafttræden og bindende virkning
De af den ordinære eller
ekstraordinære generalforsamling trufne beslutninger, samt beslutninger der i
henhold til nærværende vedtægter måtte vedtages af bestyrelsen, er gældende
for medlemmerne, ind til de lovligt måtte ændres i henhold til vedtægterne,
og eventuel indbringelse af de trufne beslutninger for domstolene har ikke
suspensiv virkning.
Medlemmerne er, indtil endelig
retsafgørelse foreligger, pligtige at opfylde de dem i henhold til
beslutningerne pålagte pligter, det være sig af økonomiske eller anden art,
ligesom foreningen uanset sagsanlæg eller senere anke skal være berettiget
til at foretage retsskridt til forpligtelsens opfyldelse.
§ 13 Bestyrelse
m.m.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer,
der vælges på den ordinære generalforsamling. Bestyrelsesvalg gælder for 2
år. På lige årstal vælges formand og et bestyrelsesmedlem. På ulige årstal
vælges kasserer og to bestyrelsesmedlemmer.
Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig med
næstformand og sekretær. Bestyrelsen fastsætter iøvrigt selv sin
forretningsorden og fører protokol over forhandlingerne og de af bestyrelsen
trufne beslutninger. Protokollen underskrives af de tilstedeværende
medlemmer. Bestyrelsen er berettiget til under ansvar overfor
generalforsamlingen i fornødent omfang at engagere lønnet medhjælp i sager,
hvor det skønnes nødvendigt, f.eks. assistance af revisor, advokat, ingeniør
eller landinspektør.
Hvervet som bestyrelsesmedlem er
ulønnet, dog skal bestyrelsen og udvalgsmedlemmer have dækning for tabt
arbejdsfortjeneste, i forbindelse med deltagelse i møder eller lign., der
ikke kan afholdes uden for normal arbejdstid. Denne godtgørelse er fastsat
til den til enhver tid gældende maksimale dagpengesats. Endvidere skal
bestyrelsen have dækning for evt. kørsel (efter statens takster) og
telefonsamtaler.
§ 14 Bestyrelsens
råden
Bestyrelsen repræsenterer foreningen
udadtil i enhver henseende, såvel overfor offentlige myndigheder som private.
Bestyrelsen råder over foreningens
midler i overensstemmelse med vedtægterne og de på generalforsamlingen trufne
beslutninger. Foreningen tegnes i alle anliggender af formanden i forbindelse
med et flertal i bestyrelsen.
§ 15
Bestyrelsesmøder
Bestyrelsesmøder afholdes så ofte,
formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer
forlanger det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er
til stede. Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver
umyndig eller bliver ude af rådighed over sit bo, skal bestyrelsen snarest
muligt konstituere sig med en af de valgte suppleanter. Suppleanterne
indtræder i den rækkefølge de er valgt, og gælder indtil næste ordinære
generalforsamling.
Dersom formanden efter ovenstående
udtræder af foreningen, skal hans afløser vælges indenfor de resterende
bestyrelsesmedlemmer, og dersom ingen ønsker at modtage valg, skal
bestyrelsen foranledige indkaldt ekstraordinær generalforsamling til valg af
ny formand.
Bestyrelsens beslutninger træffes
ved almindelig flertal.
Over det ved bestyrelsesmøderne
passerede føres til protokol der på begæring skal fremlægges på
generalforsamlingen.
§ 16 Regnskab
Kassereren modtager foreningens
indtægter og udbetaler alle af formanden godkendte udgifter. Anerkendelse
skal ligge skriftligt. Han fører en af bestyrelsen autoriseret kassebog samt
medlemsprotokol.
Kassereren underskriver alle
kvitteringer; kassebeholdningen skal henstå i bank, sparekasse eller giro,
og kontoen skal være klausuleret således, at der kun kan hæves på kontoen
ved kasserens underskrift. Den kontante kassebeholdning må normalt ikke
overstige kr. 1000,-.
Foreningens regnskabsår er
kalenderåret. Årsregnskab afleveres af kassereren til formanden og
revisorerne senest den 15. januar. Revisorerne har 7 dage til gennemgang af
regnskabet, hvorefter det i underskrevet stand afleveres til formanden med
evt. bemærkninger.
Regnskabet skal foreligge fuldt
færdigt og revideret, således at det kan udsendes med indkaldelsen til den
ordinære generalforsamling.
§ 17 Foreningens
opløsning
Opløsning af foreningen kan ikke ske
uden Greve kommunes godkendelse.
I tilfælde af foreningens opløsning
tilfalder foreningens nettoformue Greve kommune til anvendelse til formål
indenfor grundejerforeningens område.
§ 18 Vedtægernes
ikrafttræden
Nærværende vedtægter træder ikraft
når Greve kommunes godkendelse heraf foreligger.
Således vedtaget på den ordinære
generalforsamling den 28.2.1988.
Ændret på den ordinære
generalforsamling den 27.2.1995.
Ændret på den ordinære generalforsamling
den 2. 3. 2004.
Ændret på den ordinære
generalforsamling den 24. 2. 2009.
|